محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش کلنل: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز تولید آثار هنری است فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی افشای «رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران وکیل امیرحسین مقصودلو: «تتلو» برای اثبات توبه‌اش شعری در وصف امام علی (ع) می‌خواند + عکس صحبت‌های «پیمان جبلی» درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت + بیوگرافی سفیر ایران در عراق: رسانه ها برای گسترش روابط ایران و عراق به میدان بیایند بازدید هیئت رسانه‌ای ایران از از شبکه‌های خبری و رسانه‌های عراقی + تصاویر اولین تیزر فیلم موردانتظار «مگالوپولیس» (Megalopolis) فرانسیس فورد کاپولا
سرخط خبرها

گفتگو‌ با عوامل فیلم «دورزدن ممنوع» | تولید فیلم در مشهد با ظرفیت‌های این شهر تناسب ندارد

  • کد خبر: ۸۷۷۰۷
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
گفتگو‌ با عوامل فیلم «دورزدن ممنوع» | تولید فیلم در مشهد با ظرفیت‌های این شهر تناسب ندارد
فیلم «دور زدن ممنوع» ساخته محمدرضا موسوی و به تهیه‌کنندگی ابراهیم ا... یاری و محمود تراشی که در سال ۹۸ جلوی دوربین رفته بود سرانجام بعد از نزدیک به دوسال از آغاز تولیدش در اکران خصوصی در سینما اطلس مشهد رونمایی شد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز؛ فیلم «دور زدن ممنوع» ساخته محمدرضا موسوی و به تهیه‌کنندگی ابراهیم ا... یاری و محمود تراشی که در سال ۹۸ جلوی دوربین رفته بود سرانجام بعد از نزدیک به دوسال از آغاز تولیدش در اکران خصوصی در سینما اطلس مشهد رونمایی شد. فیلمی که عمده عواملش را هنرمندان مشهدی تشکیل می‌دهند و قرار است به‌زودی اکران شود. در فیلم کمدی «دور زدن ممنوع» بازیگرانی، چون امیرمحمد‌زند، حسین سلیمانی، شهین تسلیمی، غلامرضا نیکخواه، یوسف صیادی و احمد ریحانه به ایفای نقش پرداخته‌اند که از میان آن‌ها امیرمحمد زند و حسین سلیمانی درکنار کارگردان و تهیه‌کننده در اکران خصوصی فیلم حاضر شده بودند.

در پایان این مراسم قرار بود نشست خبری هم با حضور عوامل فیلم برگزار شود، اما به دلیل طولانی شدن روند اکران و عکاسی، لغو شد. با این حال ما اختصاصی با محمدرضا موسوی کارگردان و امیرمحمدزند بازیگر این فیلم گفت‌وگویی داشته‌ایم که محتوای این گفتگو در اقدامی غیرحرفه‌ای از سوی برگزارکنندگان این رویداد در خروجی برخی رسانه‌ها با عنوان نشست خبری منتشر شده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی شهرآرا با موسوی و زند پیش روی شماست.

پخش فیلم از طریق پلتفرم‌ها

محمدرضا موسوی درباره دلایل طولانی شدن روند آماده‌سازی این فیلم توضیح داد: در ابتدا روند اخذ پروانه ساخت طولانی و فیلم‌برداری کار از تابستان به آذر ۹۸ موکول شد. تقریبا اواخر مراحل تصویربرداری بودیم که کرونا شیوع پیدا کرد و چند ماه پروانه ساختمان باطل شد تا اینکه سرانجام سکانس‌های باقی مانده را در شهریور ۹۹ تصویربرداری کردیم. در ادامه مراحل تدوین و ساخت موسیقی نیز زمان زیادی برد.
او یادآور شد: «دور زدن ممنوع» حدود ۷ ماه است که آماده اکران است، اما با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی ادارات، پروانه نمایش فیلم با تأخیر صادر شد.

موسوی درباره نحوه اکران فیلمش نیز خاطرنشان کرد: احتمالا از طریق پلتفرم‌ها فیلم پخش شود. خوشبختانه مدیران سایت‌ها در گفتگو با تهیه‌کنندگان فیلم همگی مشتاق بودند و نظرات مثبتی درباره آن داشتند.
این کارگردان همچنین از حمایت نشدن ساخت فیلمشان در مشهد گله کرد و گفت: ما قبل از اینکه بخواهیم کار را شروع کنیم خیلی‌ها گفتند از ما حمایت می‌کنند، اما متأسفانه در نهایت این فیلم را با هزینه شخصی ساختیم و هیچ حامی مالی از ما حمایت نکرد.

او مدعی است در مشهد پول‌های هنگفتی برای فیلم‌سازانی که از تهران می‌آیند خرج می‌شود، ولی این حمایت از هنرمندان مشهدی انجام نمی‌شود و آثار آن‌ها با مشکلات زیادی ساخته می‌شود.
این کارگردان با اشاره به پروژه جدیدش نیز گفت: هم‌زمان با پخش فیلم «دور زدن ممنوع» تصمیم دارم اثر جدیدی بسازم. البته ترجیح می‌دهم درباره آن تا زمان اخذ پروانه ساخت و شروع تولید توضیحی ندهم، ولی با توجه به مشکلاتی که برای ساخت فیلم «دور زدن ممنوع» در مشهد داشتیم، به احتمال زیاد فیلم بعدی خود را در مشهد جلوی دوربین نبرم.

در مشهد استعداد‌های زیادی وجود دارد

امیرمحمد زند بازیگر فیلم «دور زدن ممنوع» درباره حضورش در این پروژه توضیح داد: من قبلا فیلمی در مشهد بازی نکرده بودم تا اینکه دوستی واسطه شد و با آقای موسوی آشنا شدم. فیلم‌نامه را که خواندم برایم جذاب بود و فکر کردم خروجی کار خوب می‌شود در نتیجه حضور در پروژه را پذیرفتم.

او با اشاره به اینکه مرزبندی میان فیلم‌سازی شهرستان‌ها و تهران را قبول ندارد گفت: در هنر سینما آنچه اهمیت دارد صنعت فیلم‌سازی ایران است و اینکه در شهرستان‌های مختلف از فیلم‌سازان حمایت شود. همچنین باید اعتمادسازی به وجود بیاید تا سرمایه‌گذار‌ها و حامیان مالی از کارگردانان و هنرمندان جوان و با‌استعداد حمایت کنند.
به گفته زند، رواج خطرپذیری در عرصه فیلم‌سازی در شهرستان‌ها هم باعث خواهد شد که سطح کیفی آثار رفته رفته بیشتر شود.

این بازیگر همچنین تأکید کرد: اگر سرمایه‌گذاران در شهرستان‌ها پای کار بیایند چرخه تولید رونق می‌گیرد و هنرمندان آن شهر تجربه‌شان بالاتر می‌رود و حرفه‌ای‌تر می‌شوند.
او یکی از مشکلات و معضلات فیلم‌سازی در شهرستان‌ها را توهم حرفه‌ای‌گری دانست و گفت: برخی از هنرمندان ما فکر می‌کنند در کارشان بهترین هستند. این موضوع باعث می‌شود سطح کیفی کارشان بالا نرود و رشد نکنند.

بازیگر فیلم «دور زدن ممنوع» با اشاره به اکران نشدن برخی از آثاری که در جایی غیر از پایتخت ساخته می‌شوند تأکید کرد: برخی از این آثار به دلیل همین وهم آلودگی برخی هنرمندان از کیفیت کافی برخوردار نیستند در نتیجه به اکران نمی‌رسند. البته من منکر زدوبند‌ها و مافیای اکران نمی‌شوم، اما بر این باورم اگر فیلمی خوب و درخور احترام باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی دیده شدن آن را بگیرد.

او پیشنهاد داد کسانی که در شهرستان‌ها کار می‌کنند به جای آنکه فکر کنند به حقشان نرسیده‌اند، روی خودشان کار کنند. چون درنهایت دوربین پرده‌ها را کنار زده و واقعیت‌ها را نشان خواهد داد. هنرمندان می‌توانند در شهر خودشان بمانند و رشد کنند البته به شرط آنکه در مسیر درستی قرار بگیرند و در کنار آدم‌های حرفه‌ای آمورش لازم را ببینند و تمرین کنند.

به باور او، دلیل موفقیت افرادی که به تهران مهاجرت می‌کنند این است که آن‌ها می‌دانند آنجا باید تلاش کنند و کسی فرش قرمز برایشان پهن نکرده است.
این بازیگر بر لزوم حمایت از هنرمندان مشهدی تأکید کرد و گفت: مشهد شهر برخورداری است و استعداد‌های زیادی دارد از این‌رو بخش‌های فرهنگی آن مانند آستان‌قدس رضوی و شهرداری باید از هنرمندان و تولید فیلم‌سازی حمایت کنند. به نظر زند، باید یک جلسه‌ای برگزار و ریشه‌یابی شود که چرا تهیه‌کننده خصوصی در مشهد باید تمام هزینه فیلم را خودش پرداخت کند.

او یادآور شد: اگر حمایتی صورت نگیرد همین می‌شود که کارگردان بگوید من دیگر در مشهد کار نمی‌کنم.
این بازیگر با اشاره به مجتمع‌های سینمایی شهر مشهد نیز خاطرنشان کرد: مشهد مجتمع‌های سینمایی بسیاری دارد، ولی متناسب با این ظرفیت در این شهر آثار شاخصی ساخته نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->